Giftträdets bibel

Sorry, men det kan inte hjälpas, jag är kvar i Afrika. Jag råkade hitta mina anteckningar om en bok som jag läste för flera år sedan och som är en av de böcker som har gjort ett starkt intryck på mig.

Barbara Kingsolvers bok Giftträdets bibel berättar om en amerikansk familj som bor i Kongo där pappan arbetar som missionär. Här är ett citat ur boken som beskriver hur den rika världens ledare har behandlat (och behandlar?) länder i Afrika.


"Femton år efter självständighetsförklaringen, 1975, åtog sig en grupp senatorer, den så kallade Church-kommittén, att granska de hemliga operationer som praktiserats beträffande Kongo. Den slog världen med häpnad. Kommittén hittade anteckningar från hemliga överläggningar mellan Nationella säkerhetsrådet och president Eisenhower. I dessa slutna rum hade herrarna slagit ihop sina huven och konstaterat att Patrice Lumumba var en global säkerhetsrisk. Alltså samma Patrice Lumumba som var morgon tvättade ansiktet i ett buckligt plåthandfat, lättade på blåsan och tarmen i ett noggrant utvalt buskage och sen gick ut för att möta sina landsmän. Tänk om han fått höra den beskyllningen - en fara för den globala säkerheten! - från en liten grupp vita, som i sina välmanikyrerade händer höll makten över arméer och atombomber, med förmåga att utplåna allt liv på jorden."

Varför var landet Kongo så betydelsefullt? Svar - p.g.a. deras naturresurser. Man kan läsa mera om detta på olika ställen på webben, bl.a. här http://pasteysplats.blogspot.com/2008/03/om-kongo-och-mordet-p-patrice-lumumba.html


Kommentarer
Postat av: tanja

hahaha! fläkten får inte komma fram. Blir lite rädd..

2009-08-28 @ 23:56:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0