Lösa tankar

Jag har tittat på "Morden i Midsomer" i tv. Tre mord i detta avsnitt. Men på något sätt är det ändå en snäll serie, om man kan säga så om en serie där det mördas någon varje halvtimme.

De flesta filmer som visas i dag innehåller för mycket blod, våld och vapen. Varför vill jag titta på kommissarie Barnaby men inte Rambo? Jag tycker att våldet i amerikanska filmer är råare och grymmare, alldeles för grymt i min smak.

Det kan inte vara känslomässigt nyttigt att ständigt se våld i tv. Hur vi än försvarar detta så tror jag faktiskt att det skapar oro och negativa känslor, framför allt hos barn och ungdomar. Unga människor vill ha ständig spänning och nya upplevelser för att inte ha det långtråkigt. Samtidigt är det fler och fler unga som mår dåligt, har sömnproblem etc.

Lite lösa tankar bara, nästan utan sammanhang, i denna sena timme av näst sista dagen av år 2009.

Kommentarer
Postat av: tanja

Jag håller fullständigt med dig. Jag älskar ju engelska deckarserier av en enkel anledning och det är att de inte är ofta så fiktiva och råa. Visst sker det mord, men de är, som du uttrycker det, mjukare än amerikanska deckare.



Du är så klok, min mamma.. ;)

2009-12-31 @ 00:30:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0