Kallt och elektriskt

Det talas om växthuseffekten men jag misstänker att det är en ny istid som är på väg. Allvarligt - det var verkligen kallt idag. Det finns inga dåliga väder .... osv men jag var varmt klädd och ändå frös jag när jag gick hem från jobbet. Troligen var det kallare på morgonen men man är alltid varm då, med nattens värme kvar i kroppen.

Visst är det märkligt att så snart det är vinter och lite kallt ska elbolagen höga taxan. Jag har aldrig haft problem med vanlig vardagsmatte men detta är en ekvation som inte går ihop i mitt huvud. Jag kunde förstå det om vi hade åtskilliga minusgrader under en extremt lång period. Varför blir elen dyrare då? Måste elbolagen anlita dyr handkraft till att hålla maskineriet i gång?

Jag har låg elförbrukning så jag ska inte klaga. Dessutom skrev jag på ett flerårigt avtal för ett år sedan. Då borde väl inte mina elräkningar bli högre. Jag har funderat på detta men har inte vågat kontrollera avtalet därför att jag misstänker att någonstans i det finstilta står det om undantag som gäller när elpriserna stiger över en viss gräns. Jag blir bara förbannad då, onödigt att höja blodtrycket. Jag ska blunda när nästa räkning kommer.

Lövöns kraftverk
Det finns modernare sätt att producera el idag


Kommentarer
Postat av: Tanja

Jaha, då kan jag räkna med en riktigt fet räkning då. Herrejösses, jag har ju redan nu räkningar, som jag inte fattar hur de överhuvudtaget kan vara så höga med tanke på att jag varken har tvättmaskin eller diskmaskin... Suck!



Och, ja..haha, förmodligen har de anställt extra gubbar som springer igång maskineriet.

2009-12-30 @ 15:47:41
URL: http://quodscripsi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0