Lucia

Det är så underbart att tala med mamma ibland. Som idag, när hon säger: "När jag vaknade upp i morse och satte mig på sängkanten så sa jag högt för mig själv - tänk så bra jag mår egentligen". Att kunna se det positiva är inte alltid lätt för min mamma, det blir gärna lite klagomål, ont här och ont där. Därför blir jag så glad när hon trots alla sina krämpor kan känna sig frisk vissa dagar. Och att hon även uppskattar det.

Jag har bakat karelska piroger idag. Det är en tradition som jag inte släpper, hur jobbigt det än är. När man gör det bara en gång om året så går det sakta, så sakta. Det skulle vara en skam att inte baka dessa läckerheter åtminstone till jul när man kommer från Norra-Karelen och har pirogmästare i släkten. Tyvärr har jag inte lyckats föra traditionen vidare till mina barn.

Idag är det alltså Luciastämning och doft av piroger här hemma. Luciastämningen kommer från Växjö kyrka, sändningen pågår just nu i tv.


Lucia från Växjö domkyrka

 


Kommentarer
Postat av: Tanja

Vadå inte fört traditionen vidare...vi äter ju dem för glatta livet..hehe!

2009-12-14 @ 15:55:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0