Om Jesus

Jag har läst Jonas Gardells bok "Om Jesus". På varje sida som jag har läst, har jag väntat att han ska säga någonting som ger mig, om så bara en liten Aha-upplevelse. Men det har inte hänt. Han har sin egen teori vad som är sant och vad som är påhittat. Och han diskuterar fram och tillbaka sannolikheten i de alla evangelier som berättar om Jesus liv och korsfästning. Men Jonas Gardell är mycket påläst och han säger att han har hållit på med boken i tolv år. Tilläggas bör också att han är troende och tror även att Jesus verkligen har funnits.

Men sedan, alldeles på slutet, säger han saker som känns bra, som jag vill ta till mig. Till exempel säger han: "Gud är inte något att tro på eller inte tro på. Gud är något man förnimmer och erfar eller inte. Gud är inte ett förslag. Han är inte ett tankeexperiment eller ett tankekomplex att ta ställning till, utan en kraftkälla som finns i dig vare sig du vill eller inte, men som du kan öva dig att vara i kontakt med. Gud är i allt, omsluter allt, förbinder allt med varannat. Skaparen och hans skapelse går inte att skilja åt."

Jag är inte någon högreligiös människa. Jag har min tro, min egen sorts tro. När det är riktigt, riktigt svårt i livet, är det en tröst att tänka att - som Jonas skriver: "...jag har ett barnsligt behov av att få tro att det ändå finns någon som är där. Hela tiden. Alltid. Outtröttligt kvar. Tanken att ingen dör ensam är en tanke utan vilken jag inte härdar ut. Han är rösten som viskar ditt namn, han är dina andetag och ditt hjärtas slag, han är den helige ande som finns i allt som lever, som är i varje människa."

Jösses så allvarligt det blev. Så snart man sätter orden på pränt ser det så "präktigt" ut. Men jag delar hans tankar. Det var det jag ville ha sagt. Och jag tror att vi har flera i familjen som tänker som jag .

Kommentarer
Postat av: Tanja

gud är en kraftkälla som finns inom oss och som vi kan öva oss att vara i kontakt med... jag kan inte mer än hålla med.



hoppas du blir frisk, mammeliini!

2009-12-16 @ 20:07:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0