Ett och annat om köer

Jag tänkte återgå till mitt förra ämne och tillägga att kömoralen är hög i Sverige. Det är nästan dödsstraff på dem som inte håller sig till de svenska köreglerna. Man ser en och annan avstickare och troligen är dessa personer inte svenskar, eller har inte bott tillräckligt länge i Sverige. Det är viktigt att lära sig den svenska kökulturen. Jag  själv anser att var och en får vackert vänta på sin tur, men jag vet inte om det för min del är ett finskt arv eller inlärt beteende från min tid i Sverige.

Apropå köandet så kom jag att tänka på en händelse som min arbetskamrat berättade. Hennes kompis hade blivit vittne till detta i en livsmedelaffär. Köerna till kassan var långa. En mamma hade handlat vagnen full, hon hade en liten pojke med sig. Framför dem i kön stod en gammal tant med rollator. Pojken stötte vagnen mot tanten flera gånger så att hon hade svårt att hålla balansen. Till slut vände hon sig till mamman och bad henne säga till sonen att sluta. Mamman sa: "Vi tillämpar fri uppfostran i vår familj". En kvinna från kön brevid kom fram till mamman, öppnade en burk jogurt, hällde innehållet över mamman och sa: "Jag fick också fri uppfostran när jag var barn."

Vad lär vi oss av detta? Vi lär oss att det är viktigt att köa rätt. Vi lär oss att hur vi än uppfostrar våra barn hemma så ska vi försöka se till att de inte beter sig hur som helst bland folk. Och vi lär oss att vara beredda på att allt möjligt kan hända när man står i en kö.    

Kommentarer
Postat av: Tanja

Jupp, barnen ska uppfostras till att veta hur man ska bete sig bland folk. Respekt ska vara ett av ledorden, enligt mig.



Idag är det tyvärr så att alltför många accepterar ickeacceptalbla beteenden hos barnen. Vissa med motiverign att de bara är barn och inte vet bättre, andra tycker att barn är "så gulliga" ävennär de gör fel, eller så tror man att beteendet ska växa bort. HUr fel är inte det. Det är fortfarande vårt ansvar att uppfostra dem till att bli individer med respekt för andra och därmed absolut inte acceptera "gulliga klavertramp" oavsett ålder.



Kram!

2009-10-18 @ 17:08:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0