Fredliga stammar

Jag jobbar med en medlemstidning som heter Gambianytt och som skickas till alla medlemmar i Svensk-Gambianska Föreningen. Medlemmarna är välkomna med bidrag till tidningen men tyvärr är det sällsynt att någon skickar material. Vi i styrelsen = jag som är redaktör för tidningen, får försöka knåda ihop en tidning vars innehåll ska handla om föreningen och/eller landet Gambia.

I nästa tidning tänkte jag skriva en kort artikel om de olika stammar som finns i Gambia. Det finns fem större stammar och därtill finns det ett antal riktigt små stammar som inte nämns i faktaböckerna. Plus att det bor en hel del européer där samt andra vithyade människor från en del länder utanför Europa.

Och jag kan inte låta bli att tänka att Gambia har verkligen lyckats förena alla dessa människor. Det råder inga stridigheter mellan stammarna. De största stammarna har eget stamspråk men alla förstår ändå varandra fast engelskan är det officiella språket och således även skolspråket i Gambia.

Så lyckat har det ju inte varit i alla länder i Afrika. Vi vet alla vad som hände i Rwanda. Jag ska inte försöka mig på någon djupare analys av detta men självklart har ett lands ledning en stor roll i detta. Den nuvarande presidenten i Gambia sägs favorisera sin egen stam och det är inte bra. Detta kan orsaka onödig rivalitet och leda till otrevligheter som hittills varit okända i Gambia.


Gambias flagga där färgerna betyder:
Röd = solen, vit = freden, blå = Gambiafloden, grön = jordbruket


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0