Jakobs söner

På den tid när jag gick i skolan hade vi religionsundervisning och det var inte endast en lära om den kristna religionen utan det handlade också om kyrkliga regler och trosbekännelse. Vi fick läsa valda delar av det gamla testamentet men fokuseringen var på det nya testamentet, berättelserna om Jesus.

Någonting i det gamla testamentet har starkt etsat sig i mitt minne. Det är Jakobs 12 söner vars namn vi skulle kunna utantill, från den äldsta till den yngsta – Ruben, Simeon, Levi osv.. På så vis lärde vi oss vissa delar av bibeln, helt utan sammanhang. Att det var något speciellt med Jakobs söner, det har jag förstått, men jag kom inte ihåg varför de var så speciella.

Jag har plockat fram Bibeln, jag har den på mitt nattduksbord. Jag försöker läsa några kapitel i gamla testamentet då och då. När jag läste om Jakob och hans söner så fick jag till min förvåning veta att dessa söner hade han med fyra olika kvinnor. Han hade två fruar och båda fruarna hade en tjänarinna som också födde söner åt honom.

Och då börjar det snurra runt i mitt huvud – men jösses, han framställs ju så speciell i bibeln, han tillhör det ”utvalda folket”. Och så ”pippar” han alla kvinnor i sin närhet. Och de söner som föds av dessa förhållanden tillhör också det ”utvalda folket".

Jag tycker att det ingår i allmänbildningen att veta vad Bibeln berättar, oavsett om man är troende eller inte. Bibeln har gett grunden till våra värderingar och till etik och moral i vårt samhälle, även till våra stiftade lagar. Men i gamla testamentet kan vi hitta saker som vi har svårt att förstå – de kan inte tillämpas i dagens samhälle. Till exempel förbjuder ju våra lagar och den kristna religionen månggifte (men är tillåtet inom Islam!).

Det finns en förklaring till Jakobs månggifte, om man vill hitta "förmildrande omständigheter". I stället för att läsa i Bibeln kan man hämta information som är mera lättläst på Internet, till exempel på http://www.brefvet.com/dolda%20skatter/jakob.htm


en målning av Anna Bilinska-Bohdanowiczowa
Josef såldes av sina bröder - han blev den mest kända av bröderna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0