Bastu

Det är härligt med bastu ibland. Ännu härligare är det när man inte har egen bastu. Visst tyckte jag att det var skönt när vi bodde i villa och hade bastu. Men när man har möjlighet att bada bastu varje dag så förlorar det liksom lite av sin glans. Känslan är lyxigare när man inte har möjlighet till det så ofta. Förresten - mitt sjuåriga barnbarn undrar varför det heter "bada bastu". Hon menar att man badar ju inte när man är i bastun. Hon har rätt, jag vet inte varför man säger så i Sverige. 

Man uttrycker sig inte på samma sätt i Finland. Man går till sauna, man är i sauna, jag "saunon" (bastar) på finska, men jag badar inte i bastun.

I kväll var jag hos min väninna och bastade hos henne. Jag blir ditbjuden ibland på lördagarna. När jag tittade på lägenheter var det en lägenhet till salu som hade bastu i badrummet. Det är ganska självklart att en finländare bodde eller hade bott i lägenheten. Det är ytterst sällsynt i Sverige men vanligt i Finland.

   
Modern bastu i dagens Finland och en vedeldad bastu vid en insjö. Så utomordentligt mysigt på sommaren.

Kommentarer
Postat av: Tanja

Men nu blir det andra bullar när du flöyttar. Bastu i källaren! Tjohooo!



Jag hittade inte ett företag, eller jag fastnade vid ett samarbete mellan Sverige och Finland jag ska skriva om. Skogsindustrin. Ett nyblivetsamarbetet för att förbattra den Nordiska konkurrensen och kvalitén. Det får duga.



Kramia!

2009-11-22 @ 17:44:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0