Slöjbarn

När jag promenerar till jobbet går min väg förbi en nystartad skola som tycks vara populär bland invandrare, troligen pga att undervisningen sker i första hand på engelska. Det sägs också att det är mera disciplin i dessa skolor med lite brittisk anda.

Jag förvånas över alla ”slöjbarn” jag ser på väg till skolan. Jag har försökt bedöma deras ålder och jag tror att de yngsta flickorna som bär slöja är högst 10 år gamla. Jag kan inte låta bli att undra hur dessa barn känner sig i det svenska samhället. Ökar inte slöjan utanförskapet? De bär vuxna muslimska kvinnors symboler redan i denna unga ålder.

Det är inte alls min avsikt att fördöma denna muslimska tradition. Men jag skulle önska att kvinnorna fick välja själva. Jag tror inte att dessa barn har själva valt att gå med slöja utan är mer eller mindre tvingade av sina familjer.

Tack för ordet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0