Tankar om Gud

Vi som tror på Gud tror att det finns bara en enda Gud. Hur kan vi då tro att till exempel de som bor i Afrika har en annan Gud? Vi har i århundraden skickat missionärer för att upplysa om och vända "hedniska" människor till den sanna tron.
I Afrika har gudadyrkan visats i för oss främmande ritualer. Vi i västvärlden har också ritualer i kyrkan och vi använder också symboliska föremål i kyrkliga sammanhang. Visserligen hade afrikanerna ingen bibel och därmed ingen historia om Jesus att berätta men vem har bestämt att den "skrivna" tron, religionen, är den riktiga tron?

Jag vill absolut inte nedvärdera den kristna tron och kyrkan har gjort mycket goda saker i u-länderna. Men vi har nog ibland överdrivit i vår iver att rädda världen. Jag tror att Gud såg dessa människor också eller behövde Han vår hjälp att hitta till dem i Afrika?



En traditionell dansgrupp i Gambia, Västafrika

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh, vad underbart... jag kan känna musiken och dansen inom mig. Underbart!



Kram

2009-08-18 @ 21:05:50
Postat av: tanja

ja, bilden är underbar.



Kram

2009-08-19 @ 01:25:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0