Sommar i Sverige

Jag har inte rest mycket inom Sverige, på somrarna har jag alltid prioriterat släkten som bor långt borta. Därför bestämde jag mig för två år sedan att varje sommar åka till något nytt ställe i Sverige som jag inte hade besökt tidigare.

Jag har känt mig handikappad när andra berättar om sina resor till olika delar av Sverige. Så, sommaren 2007 började mitt nya liv. Den sommaren åkte vi till Helsingborg, min dotters familj och jag. Vi såg Gränna, Jönköping och Brahehus på vägen dit - så vackert. Varje gång när jag besöker en vacker stad börjar jag fantisera om hur det skulle vara att bo där. Jag har en dotter som är likadan. Den sommaren ville vi båda flytta till Helsingborg. Att bo där vid strandpromenaden vore en dröm - men aj så dyrt och säkert kallt på vintern. (Surt sa räven om rönnbären.)


För ett år sedan var vi i Vadstena, i det som är kvar av klostret samt kyrkan. Så mäktigt. Så vackert. Att knyta ihop historiska platser till händelserna för flera hundra år sedan är en hisnande tanke. Vadstena är vackert och intressant men har kanske för mycket historia i sig - vi lät flyttplanerna vara den här gången men kommer gärna tillbaka.


I sommar gick resan till Dalarna. Vi åkte Siljan runt. Vi såg Dalhalla. Det är synd att Dalhalla är så långt borta. Jag är ingen operafantast men medan vid var i Dalhalla pågick repetitionerna av Mozarts "Trollflöjten" och det lät förtjusande. De första föreställningarna har redan varit och jag ville så gärna åka dit men att köra bil ensam till Dalhalla för att se och höra opera är väl för ambitiöst.


Åter hade vi hittat en ny skönhet i Sverige - Dalarna. Och jag började fantisera igen - hur skulle det vara att bo i Rättvik? Det var ett myller av människor på stan men det är väldigt lugnt på vintern. Hon som guidade oss på Dalhalla sa att på vintertid kan man i bästa fall möta ett par människor på stan.


Sist men inte minst gjorde vi en dagstur till Tullgarns slott och Trosa. Vi hade tur med vädret, Trosa är ju en riktig sommarstad. Så mysigt och vackert, en massa turistbåtar vid kajen. Vi gick en strandpromenad och fantiserade vilket hus vi skulle vilja flytta in. Det fanns små mysiga hus längs strandpromenaden, något av dem skulle kunna passa oss utmärkt.


Vi får se vilka platser vi besöker nästa sommar. Än har inte någon av oss flyttat från Eskilstuna som ju också är vackert på sommaren. Vi har också en strandpromenad mitt i stan, vi har Strömsholmen, vi har mycket grönska och vatten.


Med dessa krumelurer ville jag bara ha sagt att åk inte utomlands på sommaren därför att SVERIGE ÄR OTROLIGT VACKERT. Och man kan inte flytta till varje vacker plats som man besöker men man kan alltid åka tillbaka igen, en annan sommar.


Vi (min dotter och jag) och Tullgarns slott i Trosa sommaren 2009

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja, sen är det ju lite roligt och fantisera. Vem vet, någon av platserna kanske blir den platsen som passar hjärta och själ och dit kroppen till slut förflyttas...;)



Kram!

2009-08-17 @ 19:49:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0