Framtiden är här

Massvaccinering av befolkningen i Sörmland har börjat. Först ut är alla som tillhör riskgrupperna. Även jag ska bidra med den lilla hjälp jag kan erbjuda - jag ska vara kövakt i morgon och en dag nästa vecka.

Vilket arbete landstinget har lagt ner på detta! Att bara få ihop bemanningen på stationerna har varit ett otroligt stort jobb och därtill all annan organisation kring vaccinationerna.

När jag ringde min mamma i söndags så var hon ledsen därför att personalen hade sagt att jag inte får äta tillsammans med henne på servicehemmet på grund av pandemin och smittorisken. Detta är en av reglerna som kommunen har utfärdat på sjukhus och äldreboende. Min stackars mamma trodde inte att jag skulle förstå detta. Jag fick trösta henne och berätta att jag verkligen vet vad det är frågan om, så som vi jobbar med detta i Sverige. Men det är ju så att varje land tror att smittobärarna finns i något annat land - Finland tror att vi för smittan till Finland och vice versa.

Detta för mina tankar till science fiction, ett skräckscenario som endast finns i vår fantasi. Nu är detta verklighet och verkligheten är inte lika hemsk som fantasin - inte än i alla fall. Eller höjs vår toleransgrans allt efter vad vi utsätts för? Jag är rädd för att det blir mera av detta i framtiden. Jag hoppas att jag har fel.


Ai ai...pipi tuli


Kommentarer
Postat av: Tanja

Med tanke på hur mycket läkemedel vi konsumerar i onödan så är det inte svårt att förstå att pandemier, epidemier etc sprider sig även i vår moderna tid.



Boken, på västfronten intet nytt, är bra. Den kan man läsa flera ggr, om man så vill.



kram!

2009-10-13 @ 22:04:20
Postat av: tanja

särskrivningar... Det finns lärare som inte ens behärskar det evenska språket korrekt. Jag vet inte hur många ggr jag har reagerat på att man även inom den yrkeskategorin särskriver. Ursäkten man får är:"Jag är ingen svensklärare..." Suck! Som att det har med det att göra.



Jag anser att vissa saker ska kunna krävas av en lärare och det är bl a ett korrekt skriftspråk i svenska. För mycket månne?



Kram!

2009-10-14 @ 16:13:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0