En hund som en råtta

En kvinna promenerade ute med sin lilla hundvalp. Hon mötte tre ungdomar som började ropa otrevligheter till henne. De sa bl.a. att hennes hund såg ut som en råtta. Hon ringde sin make som var polis och i tjänst.

Polisbilen kom och maken läxade upp pojkarna. Han sa också att kvinnan var hans fru och den lilla hunden som de tyckte såg ut som en råtta var hans hund. Pojkarna bad om ursäkt för sitt beteende och svor att de faktiskt tyckte att hunden var jättesöt.

Jag fick höra detta igår som en rolig historia. Jag är normalt en ganska eftertänksam person men jag reagerade spontant och sa: jag tycker att polisen missbrukade sin makt. Men varför tyckte ingen annan runt fikabordet som jag? Det blev pinsamt tyst ett tag.

Visst är det en rolig historia. Men jag tycker inte att polisens agerande var proffsigt. Självklart behövde pojkarna tuktas, de hade ingen rätt att trakassera hans fru och hans hund, eller någon annans fru och någon annans hund för den delen. Men polisen gick över gränsen för sitt uppdrag när hon påpekade att hon var hans fru och den hund de tyckte såg ut som en råtta var hans hund.

Kommentarer
Postat av: Tanja

Jag håller med. Att polisen läxade upp pojkarna var helt i sin ordning, men de ska de ju göra även om det inte är deras fru och hund. Vad lärde sig pojkarna av det här? Att de, nästa gång, ska kolla upp om deras offer för trakasserier är polisfu, eller fru till ngn annan myndighetsperson? resten kan man trakassera och kasta glåpord efter? Vad polisen skulle ha gjort är att tala om för pojkarna att det är enligt lag fel att trakassera någon och kan leda tråkiga konsekvenser för dem.



Varför de runt kaffebordet blev tysta var för att de förmodligen anser att det är en myndihetsperson rätt och skyldighet att använda sin makt. Givetvis så länge det inte drabbar dem eller deras barn/barnbarn. Vänta bara om det skulle hända dem. Vilket jävla liv det förmodligen skulle bli. Sen tycker jag att det var helt i sin rätt att pojkarna fick sig en åthutning, men den tycker jag även frunhade kunnat ge dem. Varför kunde inte hon stannat upp och frågat pojkarna varför de sa de saker som de sa? Människor är så jädrans rädda att säga till barn/ungdomar idag, så det är skrämmande. Vad förvånade de flesta (barn/ungdomar) skulle bli om de som vuxna gav dem en åthutning när de gjort fel, oavsett om det är deras barn eller inte.



Nä, jag ska inte behöva ha min uniform för att få den respekt jag som människa och individ förtjänar. Och jag tycker att det är dags för vuxna att ta tillbaka lite av sin auktoritet gentemot barn och ungdomar. Vi är ju så jävla snabba på att påtala barnens rättigheter, men skyldigheterna då???? Fan, nu blev jag lite förbannad...och kommentaren blev lång... ;)

2010-01-10 @ 19:06:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0