Kattens status

Livbojen kom med medicin till Pandora. Hon hade en kal fläck i pälsen redan när jag träffade henne första gången men inget öppet sår. Nu hade hon rivit sönder huden och det började bildas var. Jag såg det igår när jag hämtade henne men eftersom hon ska till veterinären på måndag så tyckte jag det var okay att vänta. Men Sara på Livbojen hade ett recept på antibiotika som hon hämtade ut från apoteket och kom hit idag.

Jag kan inte låta bli att beundra deras engagemang i Livbojen. Katter har låg status i samhället, de ses inte som levande varelser på samma sätt som hundar. Vi skaffar oss en söt liten kattunge som inte är lika söt när den blir stor. Då vill vi inte ha katten kvar längre. En kvinna som har jourhem för katter berättade att när honkatter blir könsmogna kastas de ut därför att man tycker att de är jobbiga. En katt kan bli könsmogen vid 6 månaders ålder. Kastreringen av honkatter kostar ca tusen kronor och det har alla inte råd med, eller de vill prioritera annat. Oansvarigt. 

Alltså - vi går på antibiotika men annars mår vi hur bra som helst.


Kommentarer
Postat av: Tanja

Härligt att ni mår bra och det känns underbart att det finns människor som de på Livbojen. Ofta får man se bilder på misshandlade och lemlästade djur och då ställer man sig frågan:Hur faaan står det till hos människor egentligen. Men så får man höra talas om såna som de på Livbojen och hoppet återvänder... Det finns godhet i världen och även djuren har ett värde.

2012-01-06 @ 19:29:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0